Reklama
Gazetka promocyjna Hebe - Magazyn - ważna 01.05 do 30.06.2021
Reklama
Produkty w tej gazetce
Reklama
10 lat z Wami TO NAS INSPIRUJE / MODA OD PODSZEWKI JESZCZE WYŻEJ... Najnowsza moda na koturny to nie wynalazek nam współczesny. Historia butów na platformach liczy sobie dobrych kilka tysięcy lat. Zawdzięczają swoją popularność temu, że dzięki nim jesteśmy bardziej widoczni i kierują się na nas spojrzenia. TEKST: Matylda Jawor W spółczesny projektant słynnych szpilek na czerwonej zelówce, Christian Louboutin, twierdzi, że buty zmieniają język ciała, dodają pewności siebie i poprawiają humor. Robią to z pewnością buty na platformie. Ich historia, jak i wiele innych, ma początki w antycznej Grecji, gdzie narodził się teatr, a dla przedstawień budowano monumentalne amfiteatry. Aby aktorzy i śpiewacy byli widoczni także z najodleglejszych rzędów, wymyślono dla nich obuwie na podwyższonej podeszwie. Komunikat dla widzów był prosty – im wyższy był aktor, tym znaczniejszą osobą w hierarchii społecznej była grana przez niego postać. Tak jak na szachownicy pionki króla i królowej są wyższe niż pozostałe. W scenicznych sandałach zelówki podwyższano na całej ich długości, dołączając kolejne warstwy skóry (tak jak układamy jeden na drugim naleśniki). Były ciężkie i nie sposób było wykonywać w nich dynamicznych ruchów. Aktorzy starożytni poruszali się więc majestatycznie, a chór zazwyczaj stał. Ślad tego typu ruchu scenicznego przechował się w polszczyźnie w zwrocie „styl koturnowy”, co oznacza pompatyczną dostoj- 94 h facebook.com/hebe pozwolić na jakiekolwiek obuwie. Ale wszystko ma swoją miarę. W antycznym Rzymie bardzo wysokie koturny nosiły tylko prostytutki. Nieco obłudne prawo nakazywało im noszenie takiego obuwia dla wyróżniana ich w tłumie, ale jednocześnie ściągało na nie uwagę. Nie były to już ciężkie sandały aktorów greckich, ale lekkie (i wywrotne) konstrukcje wypełnione lekkim korkiem. Nakładane Platformy aktorki Mae West noszone do długich sukien, tak aby widoczny był tylko czubek pantofelka. ność, a dotyczyć może np. stylu wypowiadania się. O dwojakim statusie Buty na podwyższonej podeszwie nosiły w Grecji, w starożytnym Egipcie i w Persji także arystokratki. Ich funkcja była, poza korektą proporcji sylwetki, podobna jak w greckim teatrze – wysokie buty to wysoki status. Miał być ostentacyjnie widoczny, zwłaszcza wśród ludności, która nie mogła sobie W średniowieczu i wczesnym renesansie koturny w wielu rozmaitych odmianach miały zadanie podobne do kaloszy – chroniły nogi przed wilgocią i błotem. Nakładano je na ciżmy i zdejmowano na progu domów. Często były zwykłymi chodakami, ale bogate mieszczki udające się na targ chciały nosić inne chopines niż chłopki. Chodaki doczekały się też symbolicznego przedstawienia w sztuce. Widoczne na obrazie, ale nie na nogach bohaterów, oznaczały, że scena ma charakter uświęcony, bez związku z codziennością, którą uosabiały. Znajdziemy je np. na słynnym wizerunku małżeństwa Arnolfinich pędzla Jana van Eycka.